A+ A A-

Najnovija pitanja

Zikr prilikom uzimanja abdesta u toaletu

Pitanje

Selamun alejkum!
Možete li mi odgovoriti na pitanje u vezi uzimanja abdesta? Da li smijem izgovarati Kelimei - šehadet za vrijeme uzimanja abdesta ako se u toaletu nalazi WC šolja?
Hvala vam unaprijed na odgovoru.
Muamer!

Odgovor

Za vrijeme uzimanja abdesta u toaletu u kome se nalazi WC šolja ne treba izgovarati nikakav zikr (spominjanje Allahovog imena i sl.) Taj zikr se može obaviti nakon izlaska iz toaleta ili eventualno obaviti ga samo u mislima tokom uzimanja abdesta. Toalet, bez obzira na njegovu čistoću i sređenost, nije mjesto gdje treba izgovarati riječi zikra.

Prisustvo nemuslimana u džamiji tokom namaza

Pitanje

    Koji su propisi, odnosno uslovi da nemusliman uđe u džamiju i prisustvuje dok se namaz obavi?

Odgovor

    Nema šerijatske smetnje da nemusliman posmatra klanjanje namaza u džamiji ili van džamije. Ni musliman ni nemusliman ne mogu ući u džamiju nepristojno odjeveni niti u obući. Opći kodeks islamskog ponašanja u džamiji važi za sve. Musliman, ako je džunup, ne moze ući u džamiju, dok taj propis ne važi za nemuslimana.

Salijevanje strave

Pitanje
Esselamu alejkum!
Opšte je poznato da je salijevanje strave raširena pojava u Bosni i dosta se polemiše oko toga, čini mi se, bez dovoljno znanja! Mene zanima sljedeće:
1) Može li se generalno salijevanje strave okarakterisati kao HARAM?
2) Može li se generalno za osobe koje salijevaju stravu tvrditi da su SIHIRBAZI?
3) Može li salijevanje strave biti u redu, ako osoba koja to radi ne čini širk, ne gata i ne poziva u nešto suprotno islamu?
4) Ko u Bosni i bosanskoj dijaspori ima legitimno pravo neke pjave proglasiti HARAMOM i kakvi dokazi su relevantni za takvu osudu?

M.hfz. Dević

Odgovor

1. Salijevanje strave, kao način tzv. alternativnog, paramedicinskog liječenja nije izričito verificirano niti izričito zabranjeno u šeri'atu. Njegovu korisnost ili beskorisnost treba potvrditi medicinska struka i praksa. Taj način liječenja ne treba vezivati za islam. Budući da u sebi ima elemenata magije, da nije potvrđena njegova korisnost, mišljenja smo da je bolje i sigurnije izbjegavati takav način "liječenja".

2. Nije dozvoljeno na osnovu činjenice da neka osoba salijevanjem strave pokušava pomoći osobi koja je doživjela psihički šok usljed straha i sl., nazvati je sihirbazom. To je teška optužba za koju se mora imati čvrst dokaz ili odgovarati za nju. Salijevanje strave ne može se poistovjetiti sa sihrom i širkom, ali ne znači da nemaju ili da ne mogu imati dodirnih tačaka.
3. Mišljenja smo da takav način "liječenja" treba izbjegavati.

4. Fetve o tome šta je zabranjeno, a šta dozvoljeno u šeri'atu u Bosni i Hercegovini donosi reisu-l-ulema, a u tome mu pomaže Vijeće za fetve. Mišljenja o pojedinim šerijatskim pitanjima mogu iznositi kvalificirani stručnjaci za šerijatsko pravo.

Ulaganje u dionice

Pitanje

Poštovani, interesujeme kakav je stav u vezi ulaganja sredstava u dionice kojima se trguje na berzi, a posebno ulaganje uinvesticione fondove.

Navodim jedan primjer:

Fond PROF fond ima slijedeći portfolio od 5066535 dionica: u svom portfoliju ima oko 45 firmi, od kojih su i Bihaćka pivara (2,45%), Tuzlanska pivara (1,23%), Elektroprivreda 11 % itd.

Da li je dozvoljeno ulagati u ovaj i slične fondove imajući u vidu da isti raspolažu sa dionicama pivara, banaka u iznosu od cca 5% od ukupnog broja dionica fonda?

Unaprijed hvala?

Odgovor

Ne možemo govoriti o dozvoljenosti ulaganja u dionice konkretnog fonda budući da nam nisu poznate sve relevantne činjenice o poslovanju navedenog fonda. Općenito, dozvoljeno je ulagati u dionice fondova u čijem portfoliju u ogromnom procentu preovladavaju dionice firmi koje se bave šerijatski dozvoljenim poslovima. Dividendu od dionica firmi koje se bave šerijatski nedozvoljenim poslovima, a čijim dionicama upravlja fond (u pitanju se navodi procenat od 5%), treba podijeliti u dobrotvorne svrhe.
Taj dio se ne može računati kao zekjat. Zekjat se daje na halal način stečenu imovinu u iznosu od 2,5% od ukupnog iznosa, ukoliko dostiže iznos nisaba i ako je u posjedu godinu dana.

Plaćanje školarine u ratama

Pitanje

Selamun alejkum! Interesuje me da li je dozvoljeno studentu da plaća školarinu u ratama ako zna da je u ratama uračunata kamata? Unaprijed zahvalan, Midhat!

Odgovor

Plaćanje školarine ili neke kupljene robe u određenom broju rata sa preciziranim iznosom svake rate šeri'atski je dozvoljeno i to se ne tretira kamatonosnom transakcijom, bez obzira na činjenicu što je cijena robe ili usluge na rate veća od one u gotovini.