A+ A A-

Kamatni kredit za rješavanje stambenog pitanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imao bi pitanje u vezi kupovine kuće/stana u neislamskoj zemlji (u mom slučaju Švicarska) u kojoj je kupovina samo na hipotekarni kredit moguća, što znači obavezu plaćanja kamate. Pročitao sam fetvu koju je skoro izdala IZ-BiH a još i prije čuo sam za fetvu koju je izdalo Evropsko vijeće za fetve.

U obje fetve se po mom razumijevanju dopusta kupovina kuće/stana za ličnu upotrebu u situaciji nužde, pošto na zapadu nemamo mogućnost da poslujemo sa bankama koje rade na islamski dozvoljen način. Ono što za mene nije jasno, kako interpretirati tu riječ „nužda“? Za svakog je nužda nešto drugo. Za nekog nužda počinje prije a za nekog kasnije.

Želio bih Vama da objasnim moj motiv zašto bi želio da kupim vlastitu kuću/stan, i bio bih Vam zahvalan ako bi mi vi mogli reci da il to ispunja kriterije „nužde“

1. Prvi razlog zašto bih želio da kupim vlastitu kuću/stan je financijski. U Švicarskoj je momentalno tako da jednu te istu kuću/stan plaćaš duplo više ako je iznajmljuješ nego kad bi je kupio. To znači sa kupovinom kuće možeš praktično prepoloviti mjesečna izdavanja za stanovanje. Ovde moram napomenuti da je razlog za taku ekstremno veliku razliku u troškovima zbog toga što je momentalno kamatna stopa općenito na zapadu jako niska za hipotekarne kredite. (između 1-2%)

2. Drugi razlog je što i nakon 50 godina plaćanja kirije i potrošenih 100-tine hiljada švicarskih franaka nemaš opet na kraju ništa svoje. (Cijena kirije za običan porodični stan je od 1800-2200 švicarskih franaka, kuće su još 20-30% skuplje)

A kad kupiš, u svakoj rati što platiš banki ima i dio amortizacije, što znači da svakog mjeseca kuća ili stan prelazi više i više u tvoje vlasništvo. Sa ovim može se i reći da je kupovina kuće jedan vid ulaganja novca.

3. Treći razlog je da sopstvena kuća ili stan daje čovjeku u jednu ruku sigurnost da te ne može svako tako lahko izbaciti iz stana/kuće iz bilo kojeg razloga. (Osim ako ne možeš plaćati rate banci, onda ti banka može oduzeti kuću i prodati je, što nekad može i značiti gubitak jednog dijela novca.)

4. Četvrti razlog je da želim moje roditelje u starosti kod sebe u kuću/stan prijaviti, a to nije lahko uraditi u kući/stanu u kojem si pod kirijom, jer vlasnik mora dati dopuštenje.

5. Na zapadu muslimani ponekad doživljavaju jedan vid diskriminacije kad traže novi stan. Ja to sam nisam nikad doživio, ali sam čuo od drugih ljudi da se tako nešto dešavalo.

6. Nakon ulaska u penzijsko doba smanjuju se prihodi drastično, što otvara pitanje da li će se tad kirija moći plaćati. (Moram reći da je to danas moguće. Kako ce biti nakon 30-40 godina to ne možemo reći).

7. Mislim da muslimani ako ne budu kupovali nekretnine na zapadu i budu bili uvjek pod kirijom, neće moći napredovati i nikad čvrsta tla pod nogama neće imati i ovisnost o drugima je dugotrajna.

Moram reći da je moj život, onakav kakav je danas, bez problema moguć i pod kirijom jedino što su izdaci za stanovanje veći. Kako će biti u budućnosti to ne znam.

Nekretnine u Švicarskoj su jako skupe, i nije moguće otplatiti sve nakon 20 godina, što znači da čovjek u nekim slučajevima ostaje cijeli život u kreditu.

Moja prva zelja je zadovoljstvo Gospodara svih svjetova što znači da ako postoji sumnja da sa kupovinom kuće/stana ulazim u grijeh to ne bih nipošto želio.

Bio bih vam jako zahvalan ako bi mi mogli reći da li moja situacija ispunjava kriterij „nužde“.

Allah dž.š. Vas nagradio za Vaš trud!

Odgovor:

Vijeće muftija je pri donošenju svoje fetve između ostalog bilo vođeno i razlozima koje ste vi naveli. Ukoliko musliman nema drugu mogućnost da riješi stambeno pitanje nego preko kamatnog kredita Vijeće smatra da mu je dozvoljeno da to riješi na taj način. Ukoliko bi pak imao druge mogućnosti kao što je prodaja određene nekretnine ili beskamatno posuđivanje novca od pravnih ili fizičkih lica onda se on ne nalazi u stanju nužde. Slažemo se s Vašim razmišljanjima te držimo opravdanim uzimanje kredita radi rješenja stambenog pitanja, pod uvjetom da nema drugog načina kupovine stana/kuće osim putem kreditnog zaduženja, te da se to ograniči samo na ono što je nužno, tj. jedan stan ili kuća, a ne više njih.

Napominjemo da Vijeće muftija potvrđuje zabranjenost kamatnog poslovanja, i fetvom se dozvoljava uzimanje kamatnog kredita kao izuzetak, onom ko je  u stanju nužde. Prema tome ako neko može bez tog kredita riješiti svoje stambeno pitanje to mu je bolje i sigurnije.

Vi najbolje možete procijeniti svoje stanje da li se nalazite u stanju nužne potrebe.

FaceBook

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara muftija prof. dr. Enes Ljevaković 

Fetva-i emin Vijeća muftija Islamske zajednice