A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Emulgatori

Pitanje

Esselamu alejkum!

Emagulatori koji se nalaze u svakoj namirnici koja ima rok trajanja, upravo iz razloga da joj isti produži ili doda boju, aromu i sl., se obično proizvode od svinjskih otpadaka u mješavini sa alkoholom, dok se neki od njih pak proizvode od biljnih supstanci. Lista tih emagulatora koji su zabranjeni za muslimansku populaciju je prilično duga i na njoj se nalazi oko 75 različitih emagulatora od kojih su neki stalni sastojci namirnica koje muslimani konzumiraju. Pored toga ti neki emagulatori tipa E110 (koji se nalazi na listi zabranjeniih) a ujedno je i štetan i izaziva rak se nalazi u nekim od proizvoda čije fabrike imaju halal certifikat. Taj emagulator je čak i nemoguće izbjeći jer se nalazi recimo u gumenim bonbonama, pudinzima sa šlagom u pvc ambalaži, zaleđenoj ribi, vrhnju za kuhanje, topljenim sirevima, pudingu od vanilije i u gotovo svim umacima. No ipak prilikom visoke termičke obrade svinjskih otpadaka (koji se koriste za izradu istoga) i još nekih dodataka tipa alkohola, koji je također zabranjen kod muslimana, nastaje jedna treća tvar koja nema svojstva niti prvoga, niti drugoga i koja nije zabranjena šerijatom. Obzirom da još uvijek postoje neka razilaženja oko definicije koji emagulatori su zabranjeni, a koji nisu intresuje me da li imate konkretnu listu samo onih koji su zabranjeni i koji imaju svojstva svinjske masti, ili listu onih koji nisu zabranjeni.

Lista koju Vam prilažem preuzeta je iz „Islamskoga glasnika", Rijaseta islamske zajednice BiH, iz 1998. godine broj 7-8, čiji je autor Mr. Ismail Haverić i tekst nosi naslov „Hrana i zdravlje".

 

E100, E102, E103, E110, E120, E123, E124, E125, E126, E127, E128, E140, E141, E142, E152, E153, E210, E213, E214, E226, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E420, E442, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E442, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E480, E481, E482, E483, E488, E489, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E550, E570, E572, E591, E631, E632, E633, E635, E904, E920, E921.

 

Svi emagulatori koji se nalaze na ovoj listi su upravo oni koji na svjetskim listama nisu štetni po zdravlje dok većina onih koji su izostavljeni su štetni, izazivaju astmu, rak, razne dermatološke probleme i sl.. Najbolji primjer je emagulator E330 (nema ga na listi zabranjenih) koji izaziva upalu usne šupljine, uzrokuje rak, a možemo ga naći u Schweppsu od limuna, senfu, nekim bezalkoholnim pićima (linije proizvoda Coca Cola), konzerviranom mesu rakova, u nekim sirevima, gljivama u konzervi itd..

Dakle pitanje glasi, da li muslimani uopće smiju unositi emagulatore konzumirajući namirnice, jer u jednu ruku neki od njih su od svinjetine (doslovno govoreći), a to je haram, dok su neki štetni i vode ka narušavanju zdravlja, što je opet haram. No ako  postoji neka lista priznata od svjetske muslimanske uleme molio bih vas da mi dostavite zajedno sa vašim odgovorom i mišljenjem u što skorijem roku. Unaprijed Vam zahvaljujem!

 

Odgovor

Poštovani,

U vezi emulgatora u hrani konsultirajte Agenciju za halal certificiranje (www.halal.ba).

Uplata keffareta

Pitanje 

Molim vas da mi kažete neku ustanovu u koju bih mogao odnijeti novac kao keffaret za prekršenu zakletvu?
 
Odgovor

Dovoljno je da zanijetite (da Vam je to namjera) da uplaćujete taj novac na ime keffareta za prekršenu zakletvu. Prilikom uplate trebate naznačiti da je to za ishranu određenog broja siromaha (nahraniti deset siromaha za jedan keffaret). Možete uplatiti ta sredstva u neku od medresa (za ishranu softa u medresi) ili u javnu kuhinju s napomenom za šta ih treba koristiti.

Strpljivost i razumijevanje u braku

Pitanje

Imam pitanje za koje mi je potreban savjet, pošto više ne znam šta da radim..

Udata sam već punih 5 godina, elhamdulillah za vjernika koji je dosljedan u svemu što o vjeri nauči, elhamdulillah klanja, posti, bio je na hadžu i insan bi samo poželio da je karaktera kakav je on. Sada smo kako kažu u najljepšim godinama u tridesetim. Prije braka smo imali šerijatsku vezu, narod vidi u nama ljep brak i sama sam takav brak uvijek željela. Hvala Allahu i ja sam vjernica, koja se trudi da što bolje ugodi svima okolo, ponajviše suprugu, mada ne uspjevam uvijek naravno jer šejtan radi svoj posao, unosi svoje spletke. Naravno kao svi imam i ja mahane pa se uvijek trudim biti bolja. Živimo u svom stanu, suprug ima redovan posao, dobra plata, lijep auto, roditelje obilazi svaki drugi treći dan, sve elhamdulillah.. 

Nemam šta prigovoriti, kako su žene za vrijeme Poslanika s.a.w.s. postavljale pitanja o bračnim obavezama imam i ja takvo pitanje.

Muž nema potrebe kod mene, nema želje za mnom u vidu bračnog odnosa. Od samog početka braka već i na samu bračnu noć ja sam ta koja pravi inicijativu, mada sam isprva pokazala strah jer sam se jednostavno bojala, dočim sam vidjela da se ne približava, pravim prvi potez. Pokušavala sam svim načinima, najviše dozvoljenim ukrašavanjem, molbom, razgovorom da to meni treba, dočekivanjem dobrodošlicom sa posla, vesela i sređena pred vratima, šalom, nekad i plačem, na kraju i dovom Allahu swt da mu poveća želju za tim, jer ga mnogo volim, a znam da i on mene. Puno puta bih pronašla kakav tekst gdje opisuje kako se Poslanik saws odnosio prema Aiši r.a. i ostalim ženama r.a. kako bih mu možda i na taj način pokazala šta žena i dandanas trebam, ali sve bezuspješno. Jednostavno osjetim hlad kad smo u istoj sobi, a u meni je uvijek želja da mi priđe, pomiluje ili kaže nešto lijepo. Ali uvijek je važniji razlog, ili treba da se naspava radi posla, ili mora da pogleda poštu na internetu, ili da pročita kakav poučan tekst, da ode kod svojih ili da primamo goste.

Očajna sam, padam u depresije više ne znam i nemam želje da se trudim, 5 godina ipak nije malo. Djece još nemamo jer ne mogu zatrudnit, a ne znam kako bih još sa tom obavezom. Vrlo često bih mu rekla nek me ostavi i traži sebi drugu ako više ne osjeća želju za mnom, najviše je to bilo u ljutnji i nikada iskreno, ali sam neku noć zamolila Allaha da mi podari boljeg supruga, pa sada već ozbiljno razmišljam o razvodu jer sam već počela razmišljati o haram stvarima, koja bi me izvela iz vjere.

Najgore je to što ne osjećam da sam u braku jer suprug me rijetko kad i dotakne Ja sam zahvalna Allahu što imamo mir u kući i ne želim da izpadnem nezahvalna, ali zar nije smisao braka da se može bračni odnos održavat na halal način? A ja više nemam strpljenja jer osjećam sve veću prazninu u duši često sam odbijena, osjetim se poniženom i povrijeđenom, i to samo ide dublje i dublje. 

Ne osjecam se više ženom, nego samo nekim robotom, koji obavlja dužnosti (pranje, čišćenje, kuhanje, obilazak rodbine i sl.) znam da nisam idealna žena, ali znam i to da se trudim, čuvam obraz svome mužu ali takav odnos prema bračnoj obavezi nije normalan. Da li je u takvom slučaju dozvoljeno otići psihologu ili na neko bračno savjetovanje (nemuslimanima)? Naš hodža nam je nekoliko puta pomogao savjetima, ali me stid o tome pricati njemu a muž to ne bi uradio. Često bih mu rekla da odemo hodži u Bosnu da nam uči rukju, možda ima šta na tome, ali uvijek kaže da ima i drugih načina da se takvo šta otkloni (ne misleći na haram nego halal). Znam da je to Allahovo iskušenje, ali ja više ne mogu da izdržim, nisam više vesela osoba, puno plačem, što narušava već i moje zdravlje, nervozna sam i pod stresom i ne mogu se koncentrisat na druge stvari.

Da li mogu ja da prekinem brak? Navikla sam na njega, jer pazimo jedno na drugo, održava me i sve to, i kad pomislim da se razvedem strah me pomisli da ću biti sama, ipak je teže naći supruga razvedenoj ženi u ovom kraju. Molim vas za opširan savjet jer se bojim da ću otići u haram i molim za takav savjet da ga mogu i njemu proslijedit. Da li je dozvoljeno u takvoj situaciji da se sama zadovoljim?

 

Odgovor
Zadnja stvar o kojoj trebate razmišljati jeste razvod braka, koji je Bogu najomraženije dozvoljeno djelo. Zato Vam savjetujemo da budete strpljivi sa Vašim mužem. Razgovarajte s njim o tom problemu koji i nije možda tako velik kako Vama izgleda u prvi mah. Možete se konsultirati i s psihologom. Možda postoji objektivan, a možda i subjektivan razlog tog relativno rijetkog prisnijeg odnosa među vama. Možda je on jednostavno takav tip čovjeka. Sigurno je da velik broj ako ne i svi brakovi prije ili kasnije zapadnu u iste ili slične probleme. Puno je brakova s mnogo težim i većim problemima. Idealni brakovi su rijetki ako ih uopće i ima. Čak i ako biste se razveli i pokušali sklopiti novi brak, nema garancije da će novi brak biti bolji. Može biti bolji, a može biti i gori. Zato čuvajte vaš brak i nastojte popraviti stanje koliko je to moguće. Vaš muž vjerovatno ne osjeća ono što Vi osjećate kao svoj problem koji može ugroziti vaš brak i Vaše psihičko stanje. Najbolje je da s njim o tome otvoreno razgovarate i ukažete mu na Vaše potrebe i očekivanja.

Neka vam je Allah na pomoći da nađete najbolje rješenje. Čarobnih rješenja nema. Uz trud, napor, dobru volju, ljubav i prije svega uz Božiju pomoć, stanje će se popraviti. To je samo jedno iskušenje koje će proći.

Zekat na stanarinu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Muž i ja posjedujemo stan koji iznajmljujemo po cijeni od 400 KM mjesečno, i po tom istom stanu imamo određeni teret duga, ne banci, već članu uže familije ( što uredno otplaćujemo u ratama - koliko možemo izdvojiti mjesečno - bez kamate).
Oboje smo zaposleni, nemamo  štednju, i od ove godine imamo kredit od 10 000 KM na ime kupovine automobila.
Kako da izračunamo zekat, i jesmo li u obavezi da ga damo na rentu stana, s obzirom na dug i kredit koji imamo?
Kako se računa zekat na dionice ili vrste udjela ( share-ove) u kompaniji?

Odgovor

Ukoliko ste obavezni vraćati dugove, a nemate ušteđenih sredstava tokom godine, niste obavezni davati zekat na tu rentu sve dok ne vratite dugove. Ukoliko ste kupili stan s namjerom rentiranja, savjetujemo Vam da dajete zekat na rentu u iznosu od 2,5%, tj. deset maraka od tih 400 koje dobijete na ime rente. Budući da oboje radite, imate dovoljno sredstava da podmirujete svoje osnovne potrebe i da uz to vraćate dugove. Ukoliko stan niste kupili s namjerom rentiranja, onda zekat dajete na ukupnu imovinu koju steknete, a ne potrošite je na osnovne potebe tokom zekatske godine, pod uvjetom da dostiže iznos nisaba (3.314 KM).

Menstruacioni ciklus

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da bi se menstruacioni ciklus smatrao završenim da li je potrebno da samo krvarenje prestane ili i smećkasta tečnost koja se javi nakon toga? 

Kada žena može da se okupa da bi počela sa izvršavanjem ibadeta? Pitam iz razloga što sam čula da ukoliko prođu najmanje 4 sata a da se krvarenje ne javi da se žena može okupati i obavljati ibadete bez obzira na to što se možda kasnije može javiti smećkasti iscjedak.
Hvala unaprijed!

Odgovor
Sve dok oticanje krvi u potpunosti ne prestane, žena se nalazi u periodu hajza i za nju važe propisi koji se odnose na to stanje. Žene obično imaju svoj uobičajeni period hajza i žena se može na to osloniti. Nakon potpunog prestanka oticanja krvi (uključujući i smeđi iscjedak), žena se treba okupati i početi klanjati i postiti.

Uzimanje lijeka uz ramazan

Pitanje

Bliži nam se ramazan, i znam da je stroga obaveza postiti i to sam namjeravao definitivno činiti. No, trenutno pijem lijekove za koje mi je rečeno da je najoptimalnije piti između 8-9 svakog jutra, i imam recept da ih pijem na mjesec, tako da ne znam šta da radim kada dođe ramazan, obzirom da je u to doba sehur već prošao?

Odgovor

Ukoliko se radi o težoj bolesti, savjetujemo Vam da primijenite olakšicu koja važi za bolesne osobe, a to je dozvoljenost nepoštenja dok bolest traje uz obavezu napaštanja nakon ramazana, shodno kur’anskom ajetu: “…a ko bude od vas bolestan, ili na putu, neka naposti isti broj dana…”. (El-Bekara, 184) Ukoliko je bolest lakša, a lijek je moguće koristiti u periodu između iftara i sehura, tada se prilagodite toj situaciji, tj. lijek koristite tokom noći i postite ramazan, bez obzira na optimalan period korištenja lijeka. Naravno, sve to činite u konsultaciji s Vašim ljekarom. U svakom slučaju ne može se spojiti post i korištenje lijeka oralnim putem.

Udovica i dženaza

Pitanje

Esselamu alejkum!

Možete li mi odgovoriti da li udovica i djeca-maloljetna, nakon smrti muža imaju pravo da se pobrinu za njegovu dženazu i ostalo, ili to pravo pripada njegovoj porodici, majci.

I kakve su dužnosti udovice prema porodici njenog rahm. muža, da li se oni i dalje smatraju porodicom, s obzirom da se ona brine o djeci?

Da vas Allah dž. š. nagradi. Esselamu alejkum!


Odgovor

Troškovi dženaze se u principu namiruju iz zaostavštine umrlog prije njene raspodjele. Najbliža rodbina, odnosno nasljednici imaju dužnost i pravo da se pobrinu o dženazi i ukopu umrlog. Dakle, oni se o tome trebaju dogovarati. Umrli se obično kopa u mjestu u kojem je umro, osim ako je oporučio drugačije. Pretpostavka je da će se nasljednici dogovoriti oko opremanja umrloga, a ne da produbljuju svoje sukobe i razmirice tim povodom. Ukoliko djeca imaju petnaest i više godina, oni se trebaju konsultirati i presuditi u slučaju spora. Ako samo odlučuju udova i majka, teško je presuditi. Veza s majkom nikada ne može prestati, dok sa suprugom prestaje njegovom smrću. Udovica se može i preudati, pa joj mezar bivšeg supruga u novom braku može i smetati. Nije nam poznato da li je sličan slučaj regulisan pozitivnopravnim normama.

Rad sa svinjetinom

Pitanje

Pišem iz Danske. Ovdje živim već 16 god. i pored alkohola koji je nažalost postao sastavni dio svake fešte i teferiča kod našeg naroda tj. dijaspore (a kako vidim tako je, manje-više, i u domovini tj. BiH) sve veći broj naših ljudi radi u mesnicama gdje se isključivo kolje tj. sprema svinjsko meso. Ja znam čitajući da je Muhammed s.a.v.s. rekao da je jedan od najvećih grijeha 'uvaliti ruke u svinjsku krv/meso' ali naši ljudi to većinom pravdaju sa 'pa mi ga ne jedemo mi ga samo pripremamo'. Recite mi molim vas da li je to zabranjeno ili nije? Je li moguće da je u din-islamu dozvoljeno raditi u mesnicama gdje se isključivo sprema svinjsko meso? I još nešto, ako je to već zabranjeno, može li se izdati fetva ili neki drugi opšti komentar/naredba/upozorenje našim ljudima tako da vise ne bi bili u zabludi i nek znaju da je to zaista zabranjeno od Svevišnjeg nam gospodara.

Unaprijed zahvalan, vaš zemljak i brat po vjeri iz Kravljevine Danske.


Odgovor

Musliman ne bi trebao raditi u mesnici u kojoj se priprema i prodaje svinjsko meso izuzev u krajnjoj nuždi. Zato preporučujemo svima koji rade u takvim mesnicama, posebno u dijaspori, da potraže sebi drugi posao kako bi njihova zarada bila halal. Mi samo savjetujemo, preporučujemo i pojašnjavamo šerijatske propise, a ne izdajemo nikakve naredbe. Muslimani koji piju alkohol, manje-više, znaju da je on zabranjen, pa opet piju. Takav je slučaj i sa spomenutim pitanjem.

Hodati bosih nogu

Pitanje

Esselamu alejkum!

Poznat mi je stav o šerijetskom pokrivanju žene, ali imam jedno pitanje. Da li žena može hodati bosa i tako bosa obaviti namaz, s tim da joj se naravno vide prsti i tabani ili je dužna obavezno nositi čarape ili koliko dugu haljinu da joj se ništa ne vidi?

Esselamu alejkum!


Odgovor

Žena može hodati bosa i tako bosa obaviti namaz, jer bi stalno oblačenje čarapa predstavljalo izvjesnu teškoću. Svakako je bolje i sigurnije da klanja s čarapama na nogama, ali ako bi klanjala i bosa ne bi smetalo, s tim da tijelo do članaka bude pokriveno. Kada je riječ o namazu, stopala se ne smatraju avretom u hanefijskom mezhebu.

Brak u trećem koljenu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zanima me da li se po islamu mogu uzimati dvije osobe čiji su prvi pradjedovi tj. očevi od dede (sa njene strane otac od njene nane) amidžići i koje koljeno to dođe?
I ako može, kako familiji objasniti da je to uredu!

 

Odgovor

Tu je riječ o trećem koljenu, što se smatra u našem narodu veoma bliskim srodstvom. Zato je običajno neprihvatljiv brak između osoba tako bliskog srodstva. Roditelji tih osoba se ne mogu ničim ubijediti da dozvole takav brak, niti ih treba ubjeđivati u to, a ne mogu se ni prisiliti da ga dozvole. Smatramo da ne treba ni pokušavati realizirati takav brak. Što je dalje srodstvo to je i šerijatski bolje.